Preskoči na glavno vsebino

Če jamrate, niste sami krivi!

Vaši možgani ljubijo učinkovitost in neradi porabljajo energijo po nepotrebnem. Ko ponovite določeno dejanje, recimo pritoževanje, se vaši nevroni povežejo, da olajšajo tok informacij. To olajša ponavljanje vedenja v prihodnosti. Tako zelo, da niti ne opazite več, da to počnete.



Vendar vaši možgani niso krivi! Le kdo bi želel zgraditi začasen most čez reko vsakič, ko jo želi prečkati? Bolj smiselno je zgraditi trajen, močan most. Tako se tudi vaši nevroni primaknejo bližje ter povežejo z bolj trajnimi povezavami. Znanstveniki temu radi rečejo: »Nevroni, ki se vžgejo skupaj, se vežejo skupaj.«

Ponavljajoč pritoževanje vaše možgane poveže na način, da je to dejanje v prihodnosti lažje in zato verjetnejše. Tekom časa ugotovite, da ste veliko lažje negativni kot pozitivni, ne glede na to, kaj se dogaja okoli vas. Pritoževanje postane vaše prevladujoče vedenje, kar seveda vpliva na to, kako vas drugi ljudje doživljajo.

Tu pa je še dodaten udarec: pritoževanje poškoduje tudi druge dele vaših možganov. Raziskovalci z univerze v Stanfordu so dokazali, da pritoževanje zmanjša hipokampus – področje možganov, ki skrbi za reševanje problemov in inteligentno razmišljanje. Poškodbe hipokampusa so strašljive, še posebej, če vzamete na znanje, da je to področje prvo uničeno ob pojavu Alzheimerjeve bolezni.

Jamranje škoduje zdravju!

Čeprav v tem, da jamranje vodi k možganskim poškodbam, ni nobenega pretiravanja, se tukaj ne bomo ustavili. Ko jamrate, vaše telo sprošča stresni hormon kortizol. Kortizol vaš organizem spravi v t.i stanje fight-or-flight (bori se ali beži), preusmeri kisik, kri in energijo stran od vseh organov razen tistih, ki so nujna za takojšnje preživetje. Posledice kortizola so še povišan krvni pritisk in sladkor, ki drugače poskrbi, da ste pripravljeni na beg ali obrambo.

Ves dodatni kortizol, ki se sprošča ob pogostem jamranju oslabi vaš imunski sistem in vas izpostavi tveganju za povišan holesterol, diabetes, srčna obolenja ter prekomerni telesni teži. Možgani pa so bolj dovzetni za kap.

Niste samo vi krivi!

Ker smo ljudje družbena bitja, naši možgani naravno in nezavedno posnemajo vedenje in stanje ljudi okrog nas, še posebej tiste, s katerimi preživimo več časa. Ta proces se imenuje nevronsko zrcaljenje in je v osnovi naše sposobnosti čutenja empatije. Nasprotna stran pa je seveda podobna kot pri kajenju – ni nujno, da vi kadite, da čutite posledice. Bodite pozorni na ljudi, ki veliko jamrajo, saj običajno želijo, da se jim pri tem pridružite, ker se tako počutijo bolje. Premislite o tem na tak način: bi sedeli cel dan poleg kadilca in vdihavali njegov dim ali bi se odmaknili na varno razdaljo? Enako je z ljudmi, ki se nenehno pritožujejo.

OD-REŠITEV JAMRANJA

Dve stvari lahko naredite, ko čutite, da boste jamrali. Prva je, da začnete negovati hvaležnost. Namesto, da bi se pritoževali, preusmerite svojo pozornost na nekaj, za kar ste hvaležni. Ko si vzamete čas za razmislek o tem, za kar ste hvaležni, se vaša raven stresnega hormona kortizola zniža za 23%. Raziskava, ki so jo opravili na Kalifornijski univerzi je pokazala, da so ljudje, ki so dnevno vadili hvaležnost izkusili izboljšanje počutja ter znatno zmanjšali stopnjo anskioznosti prav zaradi nižje stopnje kortizola. Vsakič, ko se pojavi negativna misel, pritisnite sklopko in prestavite v pozitivno prestavo. Sčasoma, bo pozitiven način razmišljanja postal prevladujoč.

Drugi način za razrešitev jamranja je, da namesto pritoževanja vključite k rešitvam usmerjeno razmišljanje. Naj bo to pritoževanje s poslanstvom. K rešitvam usmerjeno pritoževanje sledi naslednjim korakom:
  1. Jasen namen. Preden se začnete pritoževati razmislite, kakšen izzid si želite. Če najdete namen vaše pritožbe, potem se ne boste pritoževali zaradi pritoževanja samega.
  2. Začnite z nečim pozitivnim. Morda se zdi v nasprotju z intuicijo, da pritožbo začnete s komplimentom, a prav to prepreči, da bi se oseba, ki je deležna pritožbe postavila v obrambno pozicijo.
  3. Bodite specifični. Ko se pritožujete, ni potrebno omeniti vsake napake v preteklih 20 letih (to velja še posebej za ženske op.p.) Naslovite trenutno situacijo in ne posplošujte.
  4. Končajte s pozitivno mislijo. Če na koncu uporabite, da se ne boste več nikoli in nikdar vrnili… potem oseba nima motivacije, da bi kaj spremenila. Raje še enkrat ponovite svoj namen in upanje, da se bo situacija razrešila v obojestransko korist.
Tako kot kajenje, pretirano pitje alkohola in ležanje na fotelju pred TV sprejemnikom, je tudi jamranje za vas slabo. Vzemite si ta zapis k srcu in deležni boste fizičnih, mentalnih in storitvene učinkovitosti, ki vam jo bo prinesel pozitiven pristop.
Dr. Travis Bradberry, nagrajeni soavtor knjige Čustvena inteligenca 2.0 ter soustanovitelj TalentSmart, vodilnega podjetja na področju testiranja čustvene inteligence, ki zagotavlja storitve 75% podjetij z lestvice Forbes 500.

Članek v originalu najdete na tej povezavi.

Verjetno ste se ob branju tega članka vprašali, kje začeti. 

Tisti, ki želite sami razrešiti situacijo, si vseeno lahko pomagate z nekaterimi cvetnimi esencami. Spodaj je nekaj predlogov:

Bachova esenca Bukev - esenca, ki zaobjame celoten zgornji članek. Harmonizira ljudi, ki nenehno kritizirajo, nič ni dovolj dobro, obsojajo vsepovprek in ne odobravajo ničesar, kar ni v skladu z njihovim pogledom na svet. Esenca na energetskem nivoju poskrbi, da vaši nevroni dobijo nove informacije in se odprejo razumevanju ter sprejemanju.

Bachova esenca Vrba - to je esenca za vse, ki imate nevrone v vaših možganih zvezane tako, da doživljate ves svet proti vam. Vi ste ok, drugi so problematični in vam delajo težave. Morda se celo smilite sami sebi in ste vedno žrtev okoliščin na katere nimate vpliva. Esenca vam bo pomagala, da boste prevzeli vajeti življenja v svoje roke in se nehali pritoževati na drugimi.

Bachova esenca Encijan - esenca za pesimiste, črnogledneže in "nejeverne Tomaže", ki vedno razmišljajo, kaj vse bo šlo narobe. Esenca pomaga videti pozitivne strani življenja.

Bachova esenca Studenčnica - kar se Janezek nauči, to Janez zna. In je pri tem najpametnejši in ima vedno prav. Zato, ker so njegovi nevroni vzpostavili zelo trdne mostove, ki jih je težko premakniti... saj seveda po njegovem stojijo na najboljšem mestu tudi, če to ni čisto res. Esenca bo pomagala odpreti um za nove možnosti in rešitve.



Dr. Bach je želel, da bi si ljudje z njegovimi esencami pomagali sami. Brez stranskih učinkov. V ekipi Lekarne za dušo temu duhu sledimo in zato svoje znanje delimo. Delite tudi vi vaše izkušnje z nami. 

(Ne potrebujete gesla, je pa lepo, če se predstavite vsaj z imenom ;) )

Komentarji